Waarom alle hoteluitbaters zouden moeten focussen op Generatie Z

Ook al zijn de oudste Gen Z’ers pas begin de twintig, toch hebben ze nu al een behoorlijke impact op de reisindustrie. Hetzij door alleen of met vrienden op reis te gaan, hetzij door de reisbestemmingen van hun familieleden te beïnvloeden...

Stardekk
19/8/19

Wie of wat is Generatie Z?

Gen Z is de generatie geboren in 1996 of later. Deze generatie groeit op in een snel evoluerende, digitale wereld, wat hun een unieke kijk op de wereld geeft. Technologie speelt een belangrijke rol in hun leven; sterker nog, het maakt deel uit van hun identiteit. Het gaat om een generatie die leeft in constante verbinding met vrienden, familie en andere lotgenoten over de hele wereld. Een wereld die ze zelf maar al te graag willen verkennen.

Waarom alle hoteliers zouden moeten focussen op Generatie Z

Waarom is Gen Z een interessante doelgroep voor hoteluitbaters?

De millennials zijn ondertussen gesetteld en hebben meer verantwoordelijkheden in hun carrière en het gezinsleven. Tijd dus om te focussen op de nieuwe, opkomende generatie: Generatie Z. Hoewel de oudste Gen Z’ers pas begin de twintig zijn, beïnvloeden ze nu al de reisindustrie. Hetzij door alleen of met vrienden op reis te gaan, hetzij door de reisbestemmingen van hun familieleden te beïnvloeden.

Waarom alle hoteliers zouden moeten focussen op Generatie Z
"Gen Z will comprise 32% of the global population of 7.7 billion in 2019"

Bloomberg

TIP: Ook al is Generatie Z nog erg jong en gaat het vooral om de kinderen van je klanten, toch mag je ze niet uit het oog verliezen! Binnenkort worden ze volwassen, financieel onafhankelijk en vormen ze potentiële gasten. Bovendien kiezen tieners en jongvolwassenen van deze generatie er ook steeds vaker voor om mee op reis te gaan met hun ouders en beïnvloeden ze hun reisbestemmingen. Ouders appreciëren het wanneer ook rekening wordt gehouden met hun kinderen: Voorzie naast het glas champagne bij aankomst dus maar beter ook een alcoholvrij alternatief voor de jonge Gen Z’er.

Hoe kan je Generatie Z bereiken?

Gebruik al je digitale kanalen en sociale media om deze jonge generatie te bereiken. Gen Z’ers zoeken online naar informatie en inspiratie voor hun volgende trip.

Waarom alle hoteliers zouden moeten focussen op Generatie Z

1) Verhoog je online visibiliteit

Gen Z’ers zoeken online naar nieuwe reisbestemmingen. Zorg dus dat ze je officiële website vinden in de organische (of betaalde) zoekresultaten op Google (nog steeds de grootste en meest gebruikte zoekmachine wereldwijd). Naast het hebben van een goed scorende hotelwebsite, is het ook van belang dat je aanwezig bent op verschillende boekingssites. Op die manier heb je een groter online bereik en blijf je top of mind bij de Gen Z’er wanneer alle online informatie vergeleken wordt.

Waarom alle hoteliers zouden moeten focussen op Generatie Z

2) Maak je hotelwebsite responsive

Generatie Z is uitstekend op de hoogte van de laatste technologische trends en gebruikt dan ook meestal de smartphone tijdens de zoektocht naar een vakantiebestemming. Hoewel het gebruik van smartphones vooral piekt tijdens de inspiratie-fase, boekt toch 30% mobiel een hotel. Laat het duidelijk zijn, een mobielvriendelijke website is een must om de Gen Z’er over de streep te trekken!

Waarom alle hoteliers zouden moeten focussen op Generatie Z

3) Bied best deals en kortingen aan

Generatie Z groeit op in een periode van recessie, wat verklaart waarom ze financieel verantwoordelijk zijn. Gen Z’ers zijn bereid geld uit te geven aan reizen, maar willen daarvoor zoveel mogelijk terugkrijgen. Ze zoeken steeds naar de best mogelijke deal.

Waarom alle hoteliers zouden moeten focussen op Generatie Z

4) “Sell the experience” via socialemediakanalen

Volgens Expedia Group heeft 66% van de Gen Z’ers geen specifieke vakantiebestemming in gedachten. Op sociale media kan je hen dus laten weten dat jouw accommodatie gelegen is in een prachtige omgeving, zeker een bezoekje waard! Deel inspirerende foto’s of video’s en overtuig de Gen Z’er van je locatie. Onthoud hierbij vooral: It’s all about selling the travel experience!

Waarom alle hoteliers zouden moeten focussen op Generatie Z

5) Houd je online beoordelingen in het oog

Generatie Z is overal en altijd verbonden met vrienden, familie en andere reizigers. Online ratings en recensies spelen dan ook een belangrijke rol bij het kiezen van een accommodatie. Reviews op online platformen zoals Tripadvisor of Yelp hebben al een significante invloed, maar posts en commentaren op sociale media van vrienden en familie (User Generated Content) beïnvloeden de keuze van de Gen Z’er zelfs nog sterker.

Lees ook

Ontdek de kracht van betalingen met Virtual Credit Cards in je hotel of B&B

Vereenvoudig je prijszetting en distributie met een AI-gestuurde Channel Manager

[eBook] De ultieme OTA-gids 2024: vind de juiste OTA’s voor jouw accommodatie