Up- en cross-selling: Een boeiend gesprek met Booking.com!

Hotelgasten wensen een zo soepel mogelijk boekingsproces waar ze op één plaats alle nodige producten of diensten kunnen aankopen voor een onvergetelijke reis. Hotels en B&B’s zelf hebben ook baat bij een vlot boekingsproces om zo eenvoudig aan up- en cross-selling te doen. Maar wat is up- en cross-selling precies en hoe haal je hier als hoteluitbater profijt uit? We gingen een gesprek aan met Dieter Jacobs, accountmanager bij Booking.com.

Stardekk
28/10/20

Up- en cross-selling: wat is het verschil?

Upselling houdt in dat je een duurder kamertype verkoopt, met andere woorden, een duurder product aanbeveelt van hetzelfde type. Cross-selling betekent dat je binnen het productgamma dat je als hotel aanbiedt andere producten of diensten bijverkoopt, zoals een ontbijt bij een kamer.

Wat zijn de voordelen van cross- en upselling voor hoteluitbaters?

Upselling heeft als voordeel dat een hotel duurdere kamertypes gaat verkopen waardoor de meest verkochte kamer, meestal de goedkoopste, altijd beschikbaar is op de markt en daardoor meer zichtbaarheid kan realiseren.

Wanneer er upselling plaatsvindt, is het vaak zo dat de klant die in de duurder kamertype terechtkomt ook een betere review achterlaat, dus het is ook bevorderlijk voor de online aanwezigheid.

Bij cross-selling gaat het erom dat een hotel meerdere producten in de aanbieding heeft. Je gaat dan de inkomsten niet enkel uit de kamer halen, maar deze gaan algemeen verdeeld worden over de verschillende departementen binnen het hotel.

"Upselling heeft als voordeel dat duurdere kamertypes verkocht worden waardoor de voordeligere kamers steeds beschikbaar blijven en er meer zichtbaarheid is."

Wat zijn de laatste trends in cross-selling?

We zien verschillende technologieën opkomen. Zo is er 'concierge desk', wat inhoudt dat er een tablet op de kamer staat. Dit is specifiek voor hotels om zo aan cross-selling te kunnen doen. We zien ook dat meer en meer bedrijven interesse hebben om andere diensten te gaan aanbieden in een hotel. Een voorbeeld is dat activiteiten, die ter plaatste te doen zijn, geboekt kunnen worden vanaf het moment dat de gast in de accommodatie aanwezig is. Ook kunnen er bijvoorbeeld tafels geboekt worden bij restaurants.

Wat is de toekomst van up- en cross-selling voor hotelgasten?

In de toekomst zal het er vooral op aankomen zo frictieloos mogelijk aan up- en cross-selling te kunnen doen. Daarbij horen technologische innovaties zodat gasten met een druk op de knop vanop elk toestel en op ieder moment een extra product kunnen kopen of hun huidige reservering kunnen upgraden. Dit komt dan allemaal automatisch bij de juiste aanbieder terecht. Op die manier blijft iedereen op de hoogte en kan alles vlot geregeld worden.

Wil je meteen aan de slag?

Wil je meer informatie over up- en cross-selling en beginnen met de toepassing op je eigen verkoop? Aarzel dan niet en stel jouw vraag via onderstaand formulier.

Lees ook

Ontdek de kracht van betalingen met Virtual Credit Cards in je hotel of B&B

Vereenvoudig je prijszetting en distributie met een AI-gestuurde Channel Manager

[eBook] De ultieme OTA-gids 2024: vind de juiste OTA’s voor jouw accommodatie