PSD2: Welke stappen moet je zetten om veilige online betalingen te garanderen?

Vanaf 1 januari 2021 wordt een nieuwe Europese richtlijn (PSD2) met betrekking tot online betalingen van kracht. Welke stappen moet je zetten als accommodatie-eigenaar?

Stardekk
21/10/20

Wat is PSD2 en wanneer is het van kracht?

PSD2 staat voor Payment Service Directive 2 en is een Europese richtlijn die vanaf 1 januari 2021 van kracht gaat voor de hospitality sector. Het doel ervan is om online betalen veiliger te maken.  

PSD2: Welke stappen moet je ondernemen om veilige online betalingen te garanderen?

PSD2 stelt dat het niet langer volstaat om louter de kredietkaartgegevens van een klant te vragen wanneer je een online betaling wil uitvoeren (in afwezigheid van de gast dus). Om zeker te zijn dat je online betalingen kunt ontvangen, moet je vanaf  1 januari bij Europese kredietkaarthouders garanderen dat er een extra ”controlefactor” aanwezig is.

Vb. Code die gestuurd wordt naar de smartphone van de klant, die vervolgens moet ingevoerd worden om de betaling te bevestigen.

Wat kan ik als accommodatie-eigenaar doen om ontvangst van online betalingen te garanderen?

STAP 1: Gebruik een betaalprovider (PSP)

Het is aan te raden om te werken met een betalingsprovider (PSP of Payment Service Provider) wanneer je online betalingen ontvangt en garanties wil hebben bij no-shows. Op deze manier zijn zowel jij als je gasten verzekerd van een veilige online betaling. 

  • Maak je gebruik van Stardekk software? Dan kun je integreren met volgende betalingsproviders: https://www.cubilis.com/nl/connectivity-marketplace. 
  • Werk je (ook) met andere partners (OTAs, PMS, …)? Vraag dan aan deze derde partijen meer informatie op over hun oplossingen inzake online betalingen. 

STAP 2:  Activeer jouw PAY CONNECT

Wil je koppelen met een betalingsprovider (PSP) en heb je je keuze gemaakt? Tijd om de koppeling met deze PSP te activeren!

Om een PAY Connect (integratie met betalingsprovider) op te zetten, contacteer dan  support@stardekk.com. We helpen je snel op weg. 

"Zonder betaalpartner geen garanties in geval van no-shows bij online betalingen."

Geen betaalprovider? Geen betalingsgarantie.

Je kunt er ook voor kiezen om op traditionele wijze te werken en je gasten bij het in- of uitchecken ter plaatse te laten betalen. Op die manier hoef je niet samen te werken met een betalingsprovider. Een nadeel hierbij is echter dat de betaling niet gegarandeerd is in geval van no-shows, gezien vanaf 1 januari de kans bestaat dat je de online transactie niet meer kunt uitvoeren aan de hand van enkel de kredietkaartgegevens van de klant.  

Meer weten?

Wens je bijkomende info? Laat het ons weten via onderstaand formulier. We contacteren je zo spoedig mogelijk. 

Lees ook

Ontdek de kracht van betalingen met Virtual Credit Cards in je hotel of B&B

Vereenvoudig je prijszetting en distributie met een AI-gestuurde Channel Manager

[eBook] De ultieme OTA-gids 2024: vind de juiste OTA’s voor jouw accommodatie