Post lockdown cijfers: 5 verrassende hospitality trends voor België en Nederland

De Coronacrisis is wat gaan liggen, de maatregelen versoepelen en alles lijkt op dit moment onder controle. Maar hoe zit het met de reislust na deze bijzondere lockdown periode? Hebben we allemaal nood aan een tripje naar het buitenland of durven we dat risico nog niet te nemen? We doken in de cijfers en vonden een antwoord op enkele prangende vragen!

Stardekk
7/7/20

1. Boeken we nu massaal een vakantie?

Het begin van 2020 zag er niet veelbelovend uit voor de reissector. De angst voor het Coronavirus – en de daaropvolgende lockdown – waren nefast. De toeristische sector toont echter veerkracht en de cijfers zijn hoopgevend.

In Nederland was reeds in mei een duidelijk herstel te zien, met een stijging in het aantal reserveringen richting 50% t.o.v. januari 2020. In juni 2020 was het aantal boekingen zelfs al geklommen naar 95% t.o.v. januari 2020. In België bleef het iets langer terughoudend, de extra strenge maatregelen zouden hiervoor een verklaring kunnen zijn. Toch gaat het bij de Belgen momenteel ook de goede richting uit, vorige maand (juni 2020) kwamen we al op zo’n 70% van het aantal reserveringen uit t.o.v. januari 2020.  

Post lockdown data: 5 verrassende hospitality trends voor België en Nederland.
Post lockdown data: 5 verrassende hospitality trends voor België en Nederland.

2. Een kort reisje of lekker lang?

De huidige cijfers wijzen uit dat zowel de Belgen als de Nederlanders na de Corona lockdown toch een iets langer verblijf in eenzelfde hotel, B&B of vakantiewoning verkiezen.

Waar we in België de eerste maanden van het jaar gemiddeld voor minder dan 2 overnachtingen boekten, zien we vanaf april een lichte stijging. Deze cijfers zijn in juni echter opnieuw wat teruggezakt. In Nederland zien we dezelfde trend, maar minder uitgesproken.

Post lockdown data: 5 verrassende hospitality trends voor België en Nederland.
Post lockdown data: 5 verrassende hospitality trends voor België en Nederland.

3. Het kostenplaatje?

De hamvraag voor vele hotel of B&B eigenaren: Wat met onze prijzen in tijden van crisis? Moeten we ze verlagen of houden we het been gestrekt?

In de statistieken zien we dat de prijs per verblijf stijgt, naarmate het aantal boekingen daalt. In april, het piekmoment van de pandemie, schiet de gemiddelde prijs per boeking de hoogte in, zowel bij Belgische als Nederlandse accommodaties. In mei en juni, wanneer de lockdown voorbij is en reizigers het weer aandurven om te boeken, zien we een terugval van de prijzen richting de “normale” gemiddelden van begin 2020.

Post lockdown data: 5 verrassende hospitality trends voor België en Nederland.
Post lockdown data: 5 verrassende hospitality trends voor België en Nederland.

4. Deze zomer nog of liever wat uitstel?

Boeken we nog snel een trip voor deze zomer of maken we nu al reserveringen voor dit najaar? Een opmerkelijk verschil tussen België en Nederland!

In april, wanneer het Coronavirus hoogtij vierde, werden in België vooral overnachtingen geboekt voor het najaar 2020. In juni zien we het vertrouwen bij de Belgen groeien. Velen besluiten dan toch om nog deze zomer een reis te boeken.

In Nederland werden in april al reizen geboekt voor de zomermaanden. De Nederlanders zagen de zomer al eerder rooskleurig in. In mei en juni, wanneer het toerisme opnieuw aantrekt, wordt deze trend verdergezet.

Post lockdown data: 5 verrassende hospitality trends voor België en Nederland.
Post lockdown data: 5 verrassende hospitality trends voor België en Nederland.

5. In eigen land of naar het buitenland?

Het verschil in vertrouwen en durf zien we ook terug wanneer we de reisbestemmingen vergelijken. Belgen kiezen veel meer voor vakantie in eigen land, voor 1 april kozen gemiddeld 35% van de Belgen voor een verblijf in eigen land, vanaf 1 april is dit gestegen naar 61%. In Nederland zien we een minder grote stijging van het aantal binnenlandse toeristen. Voor 1 april kozen daar gemiddeld 42% van de Nederlanders voor een vakantie in eigen land, vanaf 1 april is dit gestegen naar 59%. Ook buitenlandse toeristen zijn minder geneigd de Belgische of Nederlandse landsgrenzen over te steken. België ervaart de grootste daling bij het aantal Franse toeristen, Nederland merkt vooral een afname van het aantal Britse toeristen. Wat wel opmerkelijk is in Nederland is dat het aantal Duitse vakantiegangers relatief bijna verdubbeld is, met een stijging van 11,70 naar 21,46%.

Post lockdown data: 5 verrassende hospitality trends voor België en Nederland.
Post lockdown data: 5 verrassende hospitality trends voor België en Nederland.

We houden je up to date!

Benieuwd hoe dit alles zich verder ontwikkelt? We houden de vinger aan de pols en bezorgen je tijdig updates! We vinden het als partner belangrijk om de hotelsector te informeren over marktinzichten. We hebben ervoor gekozen om beide landen volledig te monitoren. Wel zijn we ons ervan bewust dat er nog verdere regionale verschillen bestaan die we in een latere fase ook zullen analyseren (bv. kust vs. steden). Het je nog bijkomende vragen, inzichten of opmerkingen? Laat het ons zeker weten via onderstaand contactformulier.

Lees ook

Hoe gebruik je Google Hotel Ads voor jouw hotel of B&B?

Ontdek de kracht van betalingen met Virtual Credit Cards in je hotel of B&B

Vereenvoudig je prijszetting en distributie met een AI-gestuurde Channel Manager