Hoe meer lokale gasten aantrekken?
2020 was het jaar waarin iedereen de vakantie in eigen land herontdekte en dus ook een succesvol jaar voor het lokaal toerisme. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 75% van de Belgen en Nederlanders vorig jaar in het binnenland op vakantie ging en ook voor zomer 2021 verwachten we vergelijkbare cijfers.
Met de zomer voor de deur geven we jou alvast enkele tips om met jouw hotel, B&B of vakantiewoning zeker in de kijker te staan bij de lokale toeristen.
#tip1: Plaats jouw accommodatie op lokale boekingskanalen
Naast je commissievrije boekingen via je eigen website, zijn de reserveringen via externe online boekingskanalen ook heel belangrijk voor je opbrengsten. Denk hier niet enkel aan de grote spelers zoals een booking.com of Airbnb, maar kies ook bewust voor meer lokale partijen.
In Vlaanderen is bijvoorbeeld de website Logeren in Vlaanderen Vakantieland momenteel erg populair. Zeker nu ook het legendarische programma Vlaanderen Vakantieland terug te zien is en kijkers wekelijks verrast worden met vakantietips in binnenland. In Nederland heb je voordeeluitjes.nl waarop reizigers terecht kunnen voor aantrekkelijke pakketten.
Zorg dat je hotel niet alleen aanwezig is op deze platformen, maar dat reizigers daar ook meteen je prijzen en beschikbaarheden kunnen checken en dus ook meteen kunnen boeken.
#tip2: Zorg voor een slimme prijsstrategie
Tijdens de pandemie hanteerde je misschien een lager tarief omdat je bepaalde services niet kon aanbieden, denk maar aan dineren in het restaurant, wellness.... Nu al deze zaken terug mogen, mag de prijs uiteraard weer omhoog, maar communiceer hierover openlijk naar je gasten.
Deze prijsstijgingen zullen de boekingen niet afremmen, integendeel. Reizigers staan te trappelen om weer op reis te gaan en zijn bereid om hiervoor een correcte prijs te betalen. Zeker als de kwaliteit van de geboden diensten en producten op niveau is.
Overweeg kortingen voor langere verblijven. Waar het eigen land misschien vroeger voor velen een bestemming was voor een weekendje weg, is het nu the place to be voor een vakantie van een week of langer. Met aantrekkelijke reducties zoals bv 5+2 of 6+1 speel je daar slim op in.
#tip3: Zorg voor aantrekkelijke pakketten
Reizigers willen ook opnieuw totaalbelevingen na zoveel maanden in hun kot. Kom hieraan tegemoet door leuke arrangementen samen te stellen met niet enkel de overnachting, maar ook een diner of een bezoek aan een lokale attractie.
Zet ook via je eigen website en sociale media goed in de verf wat er allemaal in de regio te beleven valt, zodat jouw gasten vooraf al hun vakantie kunnen plannen.
#tip 4: Vergeet je rechtstreekse boekingen niet
Uit onderzoek blijkt dat directe boekingen een stijging gekend hebben tijdens de coronacrisis. Reizigers reserveerden liever direct bij de hotelier, dan via een OTA. Een goede zaak voor jou want directe boekingen zijn commissievrij en heel belangrijk voor jouw rendement.
Het is dan ook cruciaal dat mensen op jouw website meteen de juiste weg vinden om hun verblijf rechtstreeks bij jou te boeken. Dit kan je mogelijk maken dankzij volgende voordelen die onze booking engine biedt:
- Handige prijsvergelijkingstool
Potentiële klanten zien in een oogopslag de verschillende tarieven die je hanteert, rechtstreeks en via andere platformen. Zo stellen ze vast dat rechtstreeks boeken het voordeligst is.
Meer info over onze ratebox. - Eenvoudig boekingsproces
Zorg voor een vlot en veilig boekingsproces. Dit kan door de koppeling met belangrijke payment partners.
Ontdek hier alle integratiemogelijkheden. - Aandacht voor design en gebruiksvriendelijkheid
Bij onze booking engine kun je optioneel kiezen voor conversiegerichte website-sjablonen zodat je eigen website professioneel overkomt en ook nog mobile friendly is.
Ontdek onze kwalitatieve template-websites.
Vraag nu je gratis proefversie aan en trek ook meer lokale gasten aan.