Coronavirus: Hoe hoteliers hun strategie slim bijstellen
Een afname van het intercontinentaal toerisme, het uitblijven van bevestigingen of zelfs annulaties... Ook de hotelsector kan zwaar getroffen worden door de angst voor het Coronavirus. Beperk de schade en stel je strategie slim bij. Enkele handige tips hieronder!
#Tip 1: Metasearch, richt je op geïnteresseerde klanten
Ontvang je veel Aziatische of andere internationale gasten? Dan kan het wel eens zijn dat je een forse daling in het aantal reserveringen opmerkt. Door de angst voor verdere verspreiding van het Coronavirus zijn velen namelijk minder geneigd verre reizen te maken. Overbodig en kostelijk om dit publiek te targetten. Je steekt je energie en budget beter in diegenen die wél de trip maken en op zoek zijn naar een verblijfplek. Maar hoe bereik je die groep?
Metasearch! Aanwezig zijn op boekingsplatformen met je eigen hotelwebsite (én dus laagste tarief) wordt steeds belangrijker. Verder raden we aan om steeds de laagste prijs te tonen op jouw website. Potentiële klanten die gebruik maken van metasearch zijn prijzen aan het vergelijken en hebben een concreter plan om te reizen. Zorg dus dat je online zichtbaar bent met jouw website en mis dit doelpubliek niet.
Gebruik je de Cubilis Channel Manager? Dan kun je samenwerken met partners als Trivago en Google Hotel Ads om je meta-strategie uit te bouwen.
#Tip 2: Rechtstreekse boekingen, speel je troeven uit
Wanneer potentiële gasten via metasearch op jouw website terechtkomen, licht dan meteen al je troeven uit. Bijvoorbeeld:
- Plaats een prijsvergelijkingstool op je website die meteen aantoont dat rechtstreeks boeken de goedkoopste optie is.
- Gratis parking? Huisdieren toegelaten? Zet je USP’s (unique selling points) in de verf!
- Krijgen gasten een gratis drankje bij aankomst? Laat het alvast weten, kleine details maken het verschil.
Een goede hotelwebsite bevat een duidelijke Call to action (boek nu) en maakt het boekingsproces zeer gemakkelijk voor de gast.
"In 2020, meta will be the most important part of a hotel’s online marketing strategy"
Triptease
#Tip 3: Retargeting, focus op jouw bestaande klanten.
Een andere nuttige doelgroep bestaat uit jouw bestaande klanten! Neem deze mensen mee in je marketingstrategie en probeer ze te “heractiveren”. Zo kun je bijvoorbeeld nieuwsbrieven versturen naar je klantenbestand. Schenk ook aandacht aan gebruikers die je website onlangs bezocht hebben, maar de reservering niet voltooid hebben. Via sociale media kun je heel gericht advertenties sturen naar je websitebezoekers om ze alsnog te overtuigen bij jou te boeken.
#Tip 4: Geef je klanten een gerust gevoel & vermijd annuleringen.
Een positieve en heldere communicatie is goud waard. Maak (potentiële) klanten duidelijk dat je maatregelen neemt om het verblijf veilig te laten verlopen.
- Stel bezoekers gerust via verschillende kanalen: je website, e-mail, social media en vermeld het zelfs aan de telefoon.
- Om nog meer klanten te overtuigen de boeking te voltooien, kun je voorstellen een “refund” aan te bieden wanneer ze hun reis alsnog willen annuleren.
Wil de klant toch annuleren? Laat ze dan opnieuw boeken op een later moment. Trek deze “herboekingsperiode” ook ver genoeg open (tot 2021 bijvoorbeeld).
Het loont soms meer om je iets flexibeler op te stellen dan om meteen je prijzen te verlagen. Bij crisis-situaties dien je hier altijd goed over na te denken, gezien je soms onnodig geld op de tafel laat liggen. Houd de concurrentie in de gaten en pas je tarieven enkel aan indien nodig.
#Tip 5: Thuismatch, zet in op lokaal toerisme.
Niet alle gebieden worden even hard getroffen door het Coronavirus. Is er in jouw regio minder besmettingsgevaar? Zet dan extra in op toerisme in eigen land. Hiervoor kun je samenwerken met lokale tour operators of je diensten extra aantrekkelijk maken voor locals. Richt je in je communicatie op social media of via betalende advertenties ook op deze doelgroep.