Boost je business dankzij de gepaste software en integraties
Als uitbater van een hotel, B&B of vakantiewoning heb je altijd twee hoofddoelen voor ogen: je wil meer boekingen én een hoger rendement, maar je droomt ook van minder administratie waardoor je meer tijd kan besteden aan je gasten. Dankzij performante hotelsoftware en talloze integratiemogelijkheden liggen deze doelen voor iedere accommodatie-uitbater binnen handbereik. Ontdek in dit artikel wat jouw mogelijkheden zijn.
Meer reserveringen via je eigen website en via OTA's
De dag van vandaag stromen boekingen via verschillende kanalen binnen. Enerzijds via je officiële website, maar ook via diverse online travel agencies (OTA’s). Al deze kanalen kan je moeilijk manueel bijhouden. Een centraal beheer via onze Channel Manager zorgt dat al jouw boekingskanalen up to date blijven én elkaar versterken.
We geven alvast enkele tips mee:
#1: Zorg dat je website aanmoedigt om te boeken
Directe boekingen zijn commissievrij en dus uitstekend voor een hoger rendement. Zorg dus dat gasten snel kunnen navigeren op je website en overtuigd worden.
Wij bieden hiervoor handige templates aan om jouw website nog aantrekkelijker te maken. Deze zijn aanpasbaar aan je eigen look & feel en dragen bij tot een goed converterende, overzichtelijke website.
Breid jouw website uit met een online boekingsmodule of booking engine. Zo kunnen jouw klanten vlot en veilig boeken. De ingebouwde ratebox zorgt bovendien voor een handig overzicht van alle tarieven op verschillende kanalen.
#2: Vergroot je online zichtbaarheid via OTA’s
Je eigen website is één ding, maar het is ook essentieel om via andere kanalen jouw accommodatie aan het grote publiek te tonen. Op onze Connectivity Marketplace vind je een uitgebreide keuze aan OTA’s waarmee je kan koppelen, gaande van grote spelers zoals Booking.com en Airbnb tot kleinere, lokale spelers.
Ben je met je accommodatie op meerdere kanalen zichtbaar, dan is het belangrijk dat je dit efficiënt kunt managen en dat je je prijzen en beschikbaarheden in één systeem kan beheren. De ideale oplossing hiervoor is de Cubilis Channel Manager, die eigenlijk fungeert als de motor voor al jouw boekingen.
#3: Laat online betalingen veilig verlopen
Een vlotte boeking en betaling komt de klantentevredenheid ten goede. Er zijn verschillende payment providers beschikbaar waarmee je kan connecteren en waardoor je gasten kunnen kiezen voor hun gewenste betaalmethode.
#4: Gebruik ook Metasearch
Prijs is één van de belangrijkste doorslaggevende criteria in het boekingsproces.
Wanneer een reiziger een zoekopdracht lanceert op een metasearch site, krijgt deze niet alleen accommodaties te zien die aan de zoekopdracht voldoen, maar worden meteen ook de kamerprijzen van op verschillende boekingsplatformen getoond. Zo ziet de reiziger meteen via welke boekingssite hij het goedkoopst kan boeken.
Een metasearch-website is dus géén boekingssite. Het vergelijkende platform linkt de bezoeker door naar de verschillende boekingssites die de kamer in kwestie adverteren.
"Door je eigen website via metasearch te gaan promoten, vergroot je online wel je visibiliteit."
Doordat de prijs op je eigen website (vaak gunstiger) meteen vergeleken wordt met de prijs die je vraagt op andere boekingskanalen (vaak hoger), verhoog je meteen ook de kans op directe boekingen.
Bij Google Hotel Ads en TripAdvisor bijvoorbeeld betaal je per reservatie (cost per acquistion). Bij Trivago en HotelsCombined betaal je wanneer men doorklikt naar je website (cost per click).
#5: Kies voor aansluiting bij een GDS
Een Global distribution System (GDS) is een belangrijk distributiekanaal voor grotere hotels (> 20 kamers). Het is een mondiaal netwerk dat de beschikbaarheid en prijzen van vliegtuigmaatschappijen, autoverhuurbedrijven en hotels doorgeeft aan reisbureaus (zowel fysiek als digitaal).
Bij een GDS sluit je niet rechtstreeks aan, maar via een GDS-provider. Deze integreren met je channel manager waardoor je al je distributiekanalen eenvoudig kan beheren. Via Stardekk kun je aansluiten bij verschillende GDS-partijen.
#6: Minder administratie
Facturatie en administratie nemen een aanzienlijk deel van je tijd in. Met een Property Management Systeem (PMS) kan je deze werklast aanzienlijk verminderen. Kies uit de talrijke PMS-toepassingen en ga voor meer tijd voor je gasten. Met een PMS verloopt de check-in en check-out sowieso veel vlotter en dankzij rapportage en handige dashboards kan je perfect het overzicht bewaren.
#7: Eenvoudigere facturatie en rapportage
Naast een vlotte check-in en check-out maakt ook een foutloze, overzichtelijke facturatie een belangrijk deel uit van de gastenervaring.
Dankzij een Cloud PMS genereer je snel vereiste rapporten of exporteer je belangrijke analysedata, maar heb je ook een snellere financiële afhandeling met minder administratie.
Een integratie met jouw boekhoudsysteem behoort ook tot de mogelijkheden. Dit vergemakkelijkt aanzienlijk de communicatie met jouw boekhouder of financiële afdeling.
#8: Ga voor een automatische, gepersonaliseerde benadering
Nog voor de gasten bij jou naar binnen stappen, wil je ongetwijfeld al een relatie met hen opbouwen. Dankzij geautomatiseerde mailings bijvoorbeeld kan je hen zelfs nog voor de check-in persoonlijk benaderen. Met behulp van deze gepersonaliseerde e-mail templates informeer je hen vooraf over toeristische bezienswaardigheden en restaurants in de omgeving, het weer op de dag van aankomst, …
Ook na hun verblijf kun je contact houden en hen mailen voor een beoordeling.
#9: Ga voor een soepel management
Er zijn tal van integraties op de markt die het verblijf van jouw gasten nog comfortabeler kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan een performant KEY-systeem zodat jouw gasten 24/7 de kamer en het hotel binnen kunnen of een intelligent kassasysteem (POS) zodat jouw facturatie gecentraliseerd verloopt.
Zet extra tools in om jouw business te boosten
Je kan het runnen van jouw accommodatie dankzij andere software nog naar een hoger niveau tillen. Zo kan je marketingtools inzetten om jouw mailings geautomatiseerd te laten verlopen, bijvoorbeeld met Oaky of Emailinglist.
Schenk ook aandacht aan een optimale prijszetting door middel van een revenue management tool. Dankzij dit systeem bied je je kamers aan op het juiste moment, tegen de juiste prijs, aan de juiste klant.
Tot slot is het ook belangrijk om te mikken op een zo hoog mogelijke gastentevredenheid, dit kan door middel van reputation management. Met Reputation management software kan je meer reviews verzamelen, jouw reputatiescore verhogen en de communicatie met je gasten automatiseren.
Wil ook jij je business boosten met de juiste software? Vraag jouw gratis proefversie aan.