5 tips om je business te stimuleren!

Niet zeker wat je nu nog kan doen om je business te stimuleren? Deze 5 tips bezorgen jou wat inspiratie!

Stardekk
14/9/20

#1 Last minute boekingen zijn hot, speel hierop in!

We doken even in de statistieken en constateerden dat last minute boekingen erg in trek zijn. Zo zien we dat reizigers in België deze zomer gemiddeld 4 dagen voor aanvang van hun vakantie de boeking voltooiden, terwijl dit in januari nog zo’n 20 dagen op voorhand was. In Nederland is het contrast nog iets groter: 4 dagen deze zomer t.o.v. 27 dagen in januari.

5 tips om je business te boosten!
5 tips om je business te boosten!

De onzekere en wisselende reisadviezen spelen hier wellicht een grote rol in. Het is dan ook belangrijk om hier als accommodatie-eigenaar goed op in te spelen! Hoe? Lanceer last minute promoties en probeer zo meer gasten te overtuigen om een verblijf bij jou te boeken. Je kunt een bepaalde kortingscode aanmaken in je (Cubilis) Booking Engine voor last minute reserveringen. Ook op online boekingskanalen (zoals bijvoorbeeld Booking.com) kun je last minute promoties opzetten om zo extra aandacht te trekken.

#2 Je bezettingsgraad optimaliseren? Alternatieve denkpistes!

5 tips om je business te boosten!

Komen er minder toeristen langs in jouw regio en ben je op zoek naar nieuwe mogelijkheden om je bezettingsgraad alsnog op te krikken? Denk dan misschien eens aan alternatieve manieren om jouw beschikbare kamers te verhuren. Zo kun je je kamers niet alleen verhuren voor overnachtingen, maar ook als:

  • Office room: een rustige ruimte waar in alle stilte gewerkt kan worden. Volledig covid-proof!
  • Instructielokaal: waar online fitness lessen of andere cursussen kunnen worden opgenomen of live kunnen uitgezonden worden.
  • Wees creatief en bedenk originele arrangementen waar tegenwoordig wel vraag naar is. Interessante vergaderarrangementen of unieke vergaderzalen bijvoorbeeld.

#3 Trek lokale gasten aan!

Reizigers kiezen sinds juni voornamelijk voor lokale bestemmingen en bij voorkeur nog in eigen land. In de periode voor 1 juni was 32% van de toeristen in België een Belg, vanaf 1 juni is dit gestegen naar 59%. Ook in Nederland zien we een stijging van 37% naar 50% Nederlanders die een vakantie in eigen land boeken.

Probeer dus extra acties te organiseren voor lokale gasten, maar vergeet ook niet om samen te werken met lokale partners zoals Logeren in Vlaanderen, Tabanaa, de toeristische dienst van je stad of provincie... Bepaalde OTA’s zetten ook sterk in op lokaal toerisme, ontdek hier alle OTA’s waar de Cubilis Channel Manager mee koppelt.

5 tips om je business te boosten!
5 tips om je business te boosten!

#4 Gunstige annuleringsvoorwaarden? Flexibiliteit loont!

Flexibiliteit wordt zeer gewaardeerd in deze onzekere tijden! De geruststelling dat er makkelijk geannuleerd kan worden (zonder al te veel kosten), maakt het online reserveren laagdrempelig voor terughoudende reizigers. Wil je de kans op boekingen verhogen, pas je annuleringsvoorwaarden dan aan indien nodig. Bovendien kun je deze gunstige annuleringsvoorwaarden uitlichten als extra selling point. Laat de kans niet liggen en communiceer duidelijk over deze voorwaarden. Enkele voorbeelden hoe je dit concreet kunt aanpakken:

5 tips om je business te boosten!
  • Vermeld je flexibele annuleringsvoorwaarden op je website (op een belangrijke pagina die vaak bezocht wordt of als extra rechtstreeks boekingsvoordeel in de Ratebox).
  • Informeer de gast ook tijdens het boekingsproces over de gunstige annuleringsvoorwaarden. In de Cubilis Booking Engine kun je wat extra informatie geven bij de prijzen van de kamers, annuleringsvoorwaarden zijn hier zeker een optie. Ook bij de beschrijving van de kamers kun je deze details kort vermelden.
  • Stel je gasten extra gerust met een bevestigingsmail van de reservatie. Zo kijken ze zonder zorgen uit naar hun verblijf.

#5 Verkoop cadeaubonnen en draai extra omzet!

Veel reizigers wachten nog steeds tot de kust veiliger is om drukke steden of de klassieke, populaire bestemmingen te bezoeken. Het aanbieden van cadeaubonnen kan een oplossing vormen. Je ontvangt momenteel misschien nog geen klanten, maar wél extra omzet die je door de mindere perioden heen helpt. Backstage Hotel ging van start met Younight, deelde dit op social media en zag mooie resultaten. Misschien een optie die de moeite is om zelf eens uit te proberen?

Heb je vragen of opmerkingen?

Neem gerust contact met ons op of laat via onderstaand formulier een berichtje na! We helpen je graag verder.

Lees ook

Ontdek de kracht van betalingen met Virtual Credit Cards in je hotel of B&B

Vereenvoudig je prijszetting en distributie met een AI-gestuurde Channel Manager

[eBook] De ultieme OTA-gids 2024: vind de juiste OTA’s voor jouw accommodatie