2021: Interessante Social Media trends voor hotels en B&B's

De coronacrisis heeft een grote impact op de reissector. De verwachtingen van de reizigers zijn hierdoor voorgoed veranderd. Wil je bijblijven en aan die nieuwe behoeften voldoen? Dan is het tijd voor een nieuwe strategie!

Stardekk
20/1/20

2021 wordt het jaar van experimenteren en nieuwe strategieën uitproberen, om zo opnieuw écht contact te leggen met je (toekomstige) gasten. Ontdek the big 5 voor social media 2021 en ga meteen van start!

#Trend 1: Oprechtheid & Interactie

2021: Inspirerende Social Media trends voor hotels en B&B's

Mensen verbinden zich met mensen. Om écht in contact te treden met reizigers in 2021, is authentiek en zelfs kwetsbaar zijn belangrijker dan ooit. Om reizigers te laten zien dat je niet zomaar zoals andere merken bent, moet je je menselijker opstellen. Dit zal vakantiegangers toelaten zich te identificeren met je zaak. Op die manier verhoog je de kans op waardevolle interactie met hen.

Weet je niet hoe je je menselijke kant moet tonen op sociale media? Het vinden van de juiste toon is de eerste stap. Houd rekening met je eigen merkimago, maar ook met je doelgroep. Hoe wil je overkomen als hotel of B&B? Jong & hip of eerder zakelijk & luxueus? Waar heeft je doelgroep behoefte aan? Wat spreekt jouw ideale gast aan?

Net zoals je verteltoon goed dient te zitten, moet ook het visuele aspect kloppen. Roepen je foto's wel het juiste gevoel op? Zijn die beelden in lijn met je merkimago? Zijn ze authentiek?

Om het engagement op sociale media te verhogen, gebruik je best een meer toegankelijke toon. Transparant zijn en oprechte gesprekken aanknopen is al een tijdje hot, en is in 2021 nog waardevoller. The Hendricks Hotel in Amsterdam heeft dit alvast goed begrepen!

#Trend 2: User Generated Content (UGC)

In 2021 zal user generated content (content gecreëerd door je gasten) nog sterker aanwezig zijn op social media. Tijd om na te denken over een unieke hashtag die je gasten kunnen toevoegen wanneer ze over jouw hotel of B&B berichten!

Zo kun je hun content hergebruiken en potentiële klanten een uitstekend bewijs leveren dat jouw accommodatie de moeite waard is! Jouw klanten hebben misschien minder volgers op social media dan professionele influencers, maar onderschat hun invloed niet! Het Amsterdamse Hotel Asterisk plukt er alvast de vruchten van.

2021: Inspirerende Social Media trends voor hotels en B&B's
"Er is geen sterker bewijs dan je doelgroep die over je merk praat."

Declan Cox, DC Social Media Consultancy (Hubspot Social Media Trends Report 2021)

#Trend 3: Nostalgische Campagnes

2021: Inspirerende Social Media trends voor hotels en B&B's

Na een woelig jaar als 2020 moet je reizigers herinneren aan "de goede oude tijd". Laat ze zien hoe het was, reizen zonder beperkingen, zonder een hoop veiligheidsmaatregelen. Herinner ze eraan hoe totale vrijheid aanvoelde!

Het creëren van nostalgische campagnes houdt de positieve mindset levend. Deze optimistische attitude is niet alleen een goede manier om met deze pandemie om te gaan, het zorgt er ook voor dat gasten jouw hotel of B&B in gedachten houden! Wanneer het toerisme weer aantrekt, overwegen ze wellicht jouw accommodatie. Het voorbeeld van Hotel Beethoven beantwoordt perfect aan deze trend!

#Trend 4: Sociaal engagement

Pronken met je luxueuze ontbijtformule of binnenzwembad spreekt misschien nog een bepaald publiek aan, maar het zal niet voldoen aan de eisen van Gen Z. In 2021 steunen moderne reizigers accommodaties met sociale impact. Als hotel of B&B moet je grootser denken en verder gaan dan je standaard diensten. Creëer een echte identiteit, zodat gasten zich echt met de filosofie van je merk kunnen identificeren en je vertrouwen, in plaats van je merk louter te koppelen aan producten of diensten.

Ligt je accommodatie midden in de natuur of, nog beter, heb je het "Green Key" label ontvangen? Pak daar dan mee uit. Martin's Hotels doet dat alvast uitstekend!

2021: Inspirerende Social Media trends voor hotels en B&B's
"Om in 2021 te slagen, moet de consument het middelpunt van je marketingstrategie zijn."

Hubspot Social Media Trends Report 2021

#Trend 5: Een uitgekiende strategie

Consistentie is key!

Tot slot is het heel belangrijk om je visuele identiteit door te trekken naar de eigen website! Op die manier krijgen gasten een vertrouwd gevoel wanneer ze via social media doorklikken naar jouw website. Een goed uitgewerkte strategie stelt je in staat om focus te bewaren, vooruit te denken en te plannen. Het bespaart je tijd en energie én creëert ruimte voor creativiteit!

Gratis eBook om aan de slag te gaan met een goede strategie

Download ons ebook en ontdek hoe je een goede strategie uitwerkt!

* Dit eBook is geschreven in het Nederlands

Lees ook

Ontdek de kracht van betalingen met Virtual Credit Cards in je hotel of B&B

Vereenvoudig je prijszetting en distributie met een AI-gestuurde Channel Manager

[eBook] De ultieme OTA-gids 2024: vind de juiste OTA’s voor jouw accommodatie