Wat zijn de grootste reistrends voor 2021?

Durven reizigers opnieuw reisplannen te maken voor 2021? Wat zijn de belangrijkste reistrends voor 2021? Wacht niet af tot het hoogseizoen weer van start gaat en bereid je nu al voor. Onderstaande trends helpen jou op weg!

Stardekk
2/3/21

* Dit artikel is geschreven voor hoteliers. Baar jij een restaurant uit of ben je een ander type ondernemer in de reissector? Alle tips gelden zeker ook voor jouw zaak!

#TREND 1: Technologie is overal

Wat zijn de grootste reistrends van 2021?

Technologie is booming! Tijdens de COVID-19 periode werd er vanuit hygiënische overwegingen veel meer gebruik gemaakt van technologie, denk hierbij maar aan contactloze betalingen en automatische check-ins via tablets. Zelfs robots werden ingezet voor het bieden van roomservice en het begeleiden van de gasten.

Technologie wordt ook gebruikt om potentiële gasten aan te zetten tot boeken. Zo vinden reizigers hotels snel en eenvoudig online via voice search en nemen ze via virtual reality al eens een kijkje in het hotel. Chatbots beantwoorden klanten hun vragen doorheen het reservatieproces. Ken je Chatbot Velma al?

#TREND 2: Andere reisvoorkeuren

Sociale media

Reizigers willen hun ervaringen delen met vrienden. Het ideale kanaal hiervoor is sociale media. Je kunt hierop inspelen door activiteiten te koppelen aan je overnachtingen en zo pakketten te verkopen. Daarnaast kun je de user generated content als troef gebruiken om je aanbod in de kijker te zetten. Bekijk zeker ons artikel rond social media trends voor meer tips!

Wat zijn de grootste reistrends van 2021?

Werk & reizen

Digitale werkomgevingen zijn trending! Zo willen reizigers op hun verblijfplek de nodige ruimte en rust krijgen om hun werk digitaal voort te zetten. Met een bureau op de kamer of een voorziene werkruimte in de lobby of bar kom je al tegemoet aan de behoeften van deze reizigers. Uiteraard is een sterk WiFi-signaal hier onontbeerlijk.

Millennials en avontuur

Actievelingen tussen 25 en 40 jaar (Millennials) worden de voornaamste doelgroep voor reizen. Ze willen veel avontuur beleven op vakantie en gaan op zoek naar spanning en sensatie, ook wel gekend onder de term thrill seeking.

#TREND 3: Kleinere ecologische voetafdruk en steunen van de lokale cultuur

Wat zijn de grootste reistrends van 2021?

Kleinere ecologische voetafdruk

Ligt het energieverbruik van jouw hotel hoog? Verbruikt jouw hotel veel water voor het wassen van lakens en handdoeken? Reizigers zijn steeds meer bezig met het belang van een lage voetafdruk en eisen dat je als hotel of B&B meer rekening houdt met het klimaat.  

Als hotel of B&B kun je op deze trend inspelen door zelf manieren te zoeken om ecologischer te werken. Voorbeelden zijn: handdoeken alleen wassen indien de reiziger dit verzoekt, minder voedselverspilling en een maximumtemperatuur instellen voor de verwarming. Vergeet deze ecologische pluspunten zeker niet te noemen op jouw website!  

Plaatselijke cultuur

In 2021 hebben reizigers de voorkeur om lokale gemeenschappen te steunen tijdens hun vakantie. Ze willen op die manier hun goede hart tonen. Uit onderzoek van Amadeus blijkt dat 68% van de reizigers graag wil dat het geld dat ze besteden terug gaat naar de gemeenschap.  

Je kunt aan deze wensen voldoen door partnerschappen aan te gaan met lokale organisaties om zo de gemeenschap te steunen. Hierover kun je vervolgens communiceren op je website en socials.  

"68% van de reizigers wil dat het geld dat ze besteden terug in de gemeenschap terecht komt."

Amadeus

#TREND 4: OTA's blijven populair, maar directe boekingen winnen aan belang

Het OTA-gebruik blijft hoog in Europa. Redenen daartoe zijn:

  • Ruime keuze: OTA’s bieden een one stop shop waarbij gasten makkelijk hun gehele reis kunnen boeken (verblijf, vervoer, pakketten, …)
  • Prijs: gasten hebben vaak de misvatting dat OTA’s de goedkoopste weg zijn om te boeken. Daarnaast bieden OTA’s ook de mogelijkheid om prijzen te vergelijken.
  • Gemak: OTA’s zijn toegankelijk op alle types toestellen, zo bestaan er zowel websites als apps. Het is bovendien eenvoudiger om via de eerder benoemde one stop shop alles te boeken.
  • Kwaliteit: gasten associëren vaak de bekende naam van de OTA met een goede kwaliteit van de accommodatie.
Wat zijn de grootste reistrends van 2021?

Maar, de COVID-19 periode werd ook gekenmerkt door een toename van directe boekingen. In 2020 zagen we een forse stijging in rechtstreekse boekingen. Gemiddeld gebeurde bijna 20% van alle reserveringen direct. Dat is een stijging van 65% t.o.v. 2019. Het is dus meer dan ooit belangrijk om te zorgen voor een sterke website en deze te voorzien van een eenvoudig boekingsproces. Aarzel niet om onze hospitality websites te bekijken en de bijhorende booking engine.

Wat zijn de grootste reistrends van 2021?

De juiste balans vinden

Een gezonde balans vinden tussen directe en OTA-boekingen is essentieel. Het voordeel van OTA’s is dat ze een verbeterde zichtbaarheid bieden, maar tegelijkertijd vragen ze commissie en maken ze het moeilijker om een relatie op te bouwen met je gasten. Een ideaal scenario is dus een combinatie van beide. Het gebruik van een channel manager is aangeraden om je prijzen en beschikbaarheid up to date te houden op alle boekingskanalen en zo overboekingen te voorkomen.

Wat zijn de grootste reistrends van 2021?

Rechtstreekse boekingen: meer winst

Directe reserveringen zijn commissievrij en zorgen dus voor meer winst. Je kunt jouw directe boekingen verhogen door in te zetten op een goede website met een prijsvergelijkingstool waarbij jouw goedkopere prijs benadrukt wordt. Ook een vlot online boekingsproces via een booking engine is een must. Ontdek meer tips om jouw directe boekingen te maximaliseren.  

#TREND 5: Last-minute vs. early bird

Wat zijn de grootste reistrends van 2021?

Spontaneïteit wordt de nieuwe drijfveer van toeristen. Vorig jaar heerste er veel onzekerheid over reizen waardoor er niet veel op voorhand gepland kon worden. Last-minute boekingen waren dan ook erg populair, een trend die zal blijven! Reizigers zullen steeds meer impulsief beslissen, zo blijkt uit onderzoek van Hotels.com dat 32% van de reizigers spontane beslissingen wil nemen. Ze willen de gemiste reizen inhalen en stellen deze niet graag uit.

Maar, tegelijkertijd komt ook een andere trend op. Uit eigen onderzoek blijkt dat tegen het einde van 2020, klanten steeds meer kozen voor vakantieplannen op de lange termijn. De komst van vaccinaties kan hiermee te maken hebben. Op die manier kan je op beide trends inspelen.

Of je je klanten nu wil bereiken met early bird of last-minute promoties, flexibiliteit is en blijft enorm belangrijk!

Ben je klaar om aan de slag te gaan en je voor te bereiden op deze veranderde reistrends? Gebruik dan onderstaand formulier om je gratis proefversie aan te vragen en groei dankzij Stardekk!

Heb je bijkomende vragen? Aarzel niet!

Lees ook

Hoe gebruik je Google Hotel Ads voor jouw hotel of B&B?

Ontdek de kracht van betalingen met Virtual Credit Cards in je hotel of B&B

Vereenvoudig je prijszetting en distributie met een AI-gestuurde Channel Manager