Ontdek onze tips voor een nog betere revenue management strategie.

Het afgelopen jaar was voor jou en ontelbare andere logiesuitbaters een ongeziene rollercoaster. Een jaar waarin je je prijsstrategie grondig onder de loep hebt genomen om zo je bezettingsgraad op peil te houden en de schade te beperken.

27/4/21

Wist je dat de beslissingen die je maakte tijdens de COVID-19 periode een grote impact zullen hebben na de crisis? We delen graag met jou 4 tips om jouw revenue management strategie nog beter te maken en klaar te zijn wanneer het toerisme opnieuw volop op gang komt.

Tip 1: Pas een consistente prijsstrategie toe

Hoteliers en B&B-uitbaters van over de hele wereld zagen hun bezettingsgraad dalen. Dit heeft natuurlijk niks te maken met te hoge prijzen, maar wel met de onvoorziene omstandigheden.  

Toch is het belangrijk om ook in een crisisperiode jouw kamers aan te bieden aan het juiste tarief. Door de strenge maatregelen kun je bijvoorbeeld minder diensten en services aanbieden, denk maar aan de spa die gesloten blijft en het ontbijt dat op de kamer wordt geserveerd. Het spreekt voor zich dat je je prijs in functie hiervan wat aanpast. Communiceer duidelijk naar de klanten waarom je tarieven nu wat lager liggen. Zo kan je vlot terug je gangbare prijzen hanteren wanneer je opnieuw alle diensten kan aanbieden.  

Voorkom ook te grote prijsschommelingen. Een sterke prijsdaling wekt argwaan en het zal bovendien moeilijker zijn om terug een hogere prijs te hanteren nadien. Een forse prijsverhoging wordt ook minder snel aanvaard door de klanten.

Ontdek onze tips om jouw revenue management strategie te optimaliseren.

Tip 2: Geef kortingen en extra’s op het juiste moment

Kortingen en extra’s kunnen interessant zijn, maar hier dient een duidelijke tijdsduur en reden aan gekoppeld te zijn. Zo kan je bijvoorbeeld binnenkort korting geven voor moeder- of vaderdag. Voor de klant is het dan meteen duidelijk waarom er een lager tarief geldt op dat moment.

Zowel tijdens als na de crisis blijft het ook opportuun om arrangementen aan te bieden. Dit kan bijvoorbeeld tijdens feestdagen. Daarnaast kun je ook extra’s voorzien bij speciale gelegenheden zoals een huwelijksverjaardag. Blijf dit dus zeker doen en toon je klanten dat je aan hen denkt op bijzondere momenten.

Tip 3 : Concurreer beter met een hogere waarde dan met een lagere prijs

Reizigers staan momenteel te popelen om weer op reis te mogen gaan en zullen een keuze moeten maken uit het grote aanbod aan hotels, B&B’s en vakantiewoningen. Hierbij zal het prijskaartje een minder belangrijke factor zijn dan de kwaliteit van de aangeboden diensten en producten. Reizigers zijn namelijk bereid om meer te betalen voor een kwalitatief verblijf.

Ontdek onze tips om jouw revenue management strategie te optimaliseren.
"Een prijzenoorlog voeren is nooit een goed plan. Jouw gasten zullen meer genieten van een betere beleving, dan van een verlaagde prijs."

Tip 4: Zet in op directe reserveringen

Uit onderzoek blijkt dat rechtstreekse boekingen een opmars gekend hebben tijdens de coronacrisis. Reizigers boekten liever direct bij de accommodatie, dan via een OTA. Een goede zaak voor jou want directe boekingen zijn commissievrij en sterk bepalend voor jouw rendement.

Het is dan ook essentieel dat mensen op jouw website meteen de juiste weg vinden om hun verblijf rechtstreeks bij jou te boeken. Dit kan door volgende oplossingen die onze software aanbiedt:

  • Handige prijsvergelijkingstool
    Gasten zien in een oogopslag de verschillende tarieven die je hanteert, rechtstreeks en via externe platformen. Zo stellen ze vast dat rechtstreeks boeken het voordeligst is.
    Kom meer te weten over onze ratebox.
  • Vlot boekingsproces
    Zorg voor een makkelijk en veilig boekingsproces. Dit kan onder meer door de integratie van belangrijke payment partners.
    Ontdek alle integratiemogelijkheden.
  • Schenk de nodige aandacht aan design en gebruiksgemak
    In aanvulling op onze booking engine kun je optioneel kiezen voor speciaal ontworpen websjablonen zodat jouw eigen website professioneel oogt en ook nog mobielvriendelijk is.
    Ontdek hoe wij jouw website naar een hoger niveau kunnen tillen.

Wat houdt je nog tegen?

De versoepelingen in het coronabeleid komen stilaan in zicht. Hoog dus tijd om jouw prijsstrategie op punt te zetten en je klaar te stomen voor een volledige heropening.

Vraag een gratis proefversie voor één of meerdere van onze software oplossingen en ga meteen aan de slag.

Lees ook

Hoe gebruik je Google Hotel Ads voor jouw hotel of B&B?

Ontdek de kracht van betalingen met Virtual Credit Cards in je hotel of B&B

Vereenvoudig je prijszetting en distributie met een AI-gestuurde Channel Manager