Hoe optimaliseer je jouw Booking Engine voor de feestdagen?

Het is bijna Kerstmis! Begin december zagen we een algemene stijging van het aantal reserveringen, wat kan wijzen op een groter aantal aankomende last-minute reizigers. Tijd dus om wat extra moeite te doen om die mensen aan te trekken. Het optimaliseren van je Booking Engine om een aantrekkelijk aanbod en een vlot boekingsproces te bieden is cruciaal. We verzamelden een paar tips voor je!

Stardekk
16/12/21

#1 - Een Kerst-arrangement

Stel jezelf de vraag: Waarom zouden toeristen de kerstvakantie in jouw hotel of B&B doorbrengen? Hoe kun je die geweldige vakantie-ervaring creëren waar zij nood aan hebben?

  • Zijn er bijzondere kerstactiviteiten in de omgeving? Het kan een goed idee zijn om samen te werken met plaatselijke leveranciers om een exclusief all-in-one pakket aan  te bieden.

Bijvoorbeeld: Geef een gratis ticket voor de schaatsbaan als ze een kamer voor 2 nachten boeken.

  • Wil je geen externe partijen inschakelen, wees dan creatief en stel een formule samen op basis van de unique selling points van je hotel of B&B. Wat maakt jouw accommodatie uniek?

Bijvoorbeeld: Is je accommodatie omgeven door natuur? Bied dan een speciaal winter-wandel-pakket aan met een uitgestippelde wandelroute en een warme thermoskan met verse soep voor onderweg.

#2 – Een eenvoudige betaling

Het creëren van een speciaal, feestelijk pakket is een goede eerste stap om reizigers te overtuigen om bij jou te boeken. In tweede instantie moet je ervoor zorgen dat die klanten niet gefrustreerd raken tijdens het online boekingsproces en je website halverwege het reserveringsproces verlaten.

Een eenvoudige online betaling is een must, reizigers houden nu eenmaal van het gemak van betalen met hun smartphone. Biedt jouw Booking Engine online betaalopties? Zo niet, integreer dan zo snel mogelijk met een betaalprovider (PSP)! Het voldoet niet alleen aan de verwachtingen van je gasten, het verzekert ook voor een betalingsgarantie in geval van no-shows.

Lees alles over online betalingen in ons vorige artikel.

#3 – Feestelijke foto's die inspireren

Foto's op jouw website maken je gasten nieuwsgierig. Ze kijken uit naar hun verblijf en krijgen graag een voorproefje van jouw hotel. Zorg ervoor dat je in gedachten houdt wat gasten willen beleven tijdens deze feestdagen. Laat jouw gezellige kamers zien en creëer die kerst vibes!

Beeldmateriaal op je website (en Booking Engine) is ook goed voor SEO. Door foto's toe te voegen kun je meer laten zien van jouw diensten en producten. Het is daarnaast aan te raden om je foto's regelmatig te updaten, om bezoekers te voorzien van de laatste nieuwtjes.

Tip: Vergeet niet om je beelden te voorzien van bestandsnamen, bijschriften en alt-teksten!

"Begin december zagen we een algemene stijging van het aantal boekingen, wat kan wijzen op een groter aantal aankomende last-minute boekingen."

Stardekk

#4 – Een aanbod dat je niet kan afslaan

Last but not least: zorg voor een goede prijsstelling! De prijs is namelijk nog altijd de meest doorslaggevende factor bij het boeken van een overnachting.

In ons vorige data-artikel benadrukten we reeds de mogelijke stijging van last-minute boekingen eind december. Maar hoe trek je die last-minute reizigers aan? Een kortingscode voor de feestdagen kan het ideale compromis zijn voor jou en de klant. De gast heeft een goede last-minute deal gepakt en jij hebt uiteindelijk een goede bezettingsgraad! Een win-win voor beide partijen.

Gebruik je onze Booking Engine nog niet?

Nieuwsgierig naar onze Booking Engine? Vraag nu jouw gratis proefversie aan en geniet van onze eindejaarspromotie.

Lees ook

Hoe gebruik je Google Hotel Ads voor jouw hotel of B&B?

Ontdek de kracht van betalingen met Virtual Credit Cards in je hotel of B&B

Vereenvoudig je prijszetting en distributie met een AI-gestuurde Channel Manager