Ontdek de voordelen van revenue management

Maximale opbrengsten halen uit je beschikbare kamers, lijkt dat jou wat? Maar hoe haal je het meeste uit je boekingen? Revenue management biedt de oplossing! Wij zochten antwoorden op de belangrijkste vragen omtrent revenue management die je als hotel kan hebben en gingen daarvoor in gesprek met Angelina Motzo, director of marketing, reservations, sales & ICT bij XO Hotels.

Stardekk
15/4/21

Wat heeft revenue management als doel?

Voor hotels is het toepassen van revenue management enorm waardevol. Met behulp van revenue management wordt het prijsniveau van je kamers en de andere producten die je aanbiedt, bepaald. De bedoeling is dat je aanbod perfect afgestemd is op de vraag op elk moment. Het einddoel is dan het behalen van een zo hoog mogelijk rendement en het maximaliseren van de omzet.

De kunst bestaat erin om een optimale balans tussen je prijs en bezetting te hanteren en zo je kamers aan de hoogst mogelijke prijs te verkopen.  

Wat zijn de voordelen van het aanstellen van een revenue manager en wat doet die concreet?

Aangezien de focus van een revenue manager ligt op verkoop, wordt er veel aandacht geschonken aan alles wat met prijzen en beschikbaarheid te maken heeft. Zo worden kleine veranderingen in de markt meteen opgemerkt en verwerkt. Een medewerker die deze taken erbij neemt, ziet al snel een drempel om iets te doen omdat er nog andere taken liggen. Gegevens verzamelen en interpreteren is zo’n ding dat blijft liggen, bijvoorbeeld.

Wat zijn de voordelen van revenue management?

Revenue management: alleen voor grote hotels?

Hoe groter jouw hotel is, hoe complexer je noden zijn. Zo bereiken grote hotels een breder en gevarieerder publiek en is er een grotere variëteit aan kamertypes. In dat geval heb je ook meer nood aan een flexibele en dynamische prijszetting. Een groter hotel heeft dus baat bij het aanwerven van een interne revenue manager. Iemand die snel beslissingen kan nemen in een steeds veranderende markt.

In een kleiner hotel ligt de focus van de revenue management strategie vooral op het vaste cliënteel, de prijzen van de concurrentie en evenementen in de buurt. Deze factoren zijn makkelijk op te volgen met een revenue managementsysteem (RMS) dat automatische analyses voert en zo de beste prijzen voorstelt.

Waarom is een channel manager nodig voor een goed revenue management?

Wanneer je als hotel 2 of meer kanalen gebruikt, werk je best met een channel manager. Door te werken met een channel manager kan rate parity toegepast worden, dit betekent dat dezelfde prijs op alle kanalen gehanteerd wordt. Ook de beschikbaarheid kan globaal gesynchroniseerd worden waardoor je geen last krijgt van overboekingen.

Onze Cubilis tool biedt een helder overzicht van je reserveringen. Op deze manier kun je nieuwe boekingen verwerken en oude eenvoudig terug opzoeken.

"We bevelen iedereen die met 2 of meer kanalen werkt zeer zeker aan om Cubilis te gebruiken."

Angelina Motzo, XO Hotels

Wil je zelf aan de slag?

Ben je overtuigd en klaar om aan de slag te gaan met revenue management? Bezoek zeker onze connectivity marketplace om te kijken met welke revenue managementsystemen wij koppelen.

Wil jij daarbij ook graag controle hebben over je beschikbaarheden en prijzen op verschillende kanalen? Probeer dan onze Channel Manager gratis uit. Vul onderstaand formulier in voor een gratis proefversie en optimaliseer je strategie!

Lees ook

Hoe gebruik je Google Hotel Ads voor jouw hotel of B&B?

Ontdek de kracht van betalingen met Virtual Credit Cards in je hotel of B&B

Vereenvoudig je prijszetting en distributie met een AI-gestuurde Channel Manager