2020 roundup: Travel Insights voor de Belgische & Nederlandse markt

De coronacrisis kende pieken en dalen. We volgden de schommelingen op de voet. Het nieuwe jaar is al begonnen, hoog tijd om de balans op te maken: was 2020 voor de hospitality wereld een jaar van enkel tegenslag? Of waren er ook momenten van hoop?

Stardekk
4/2/21

1. Op reis gaan of niet?

Vertrekken of niet vertrekken? Dat was de continue afweging die reislustigen in 2020 moesten maken. Door de reisbeperkingen van de overheid werden succesperiodes afgewisseld door minder aangename periodes. In de zomermaanden piekten de boekingen, maar bij de 2e corona golf in het najaar zagen veel accommodatie-eigenaren meteen een terugval in het aantal boekingen. Zowel België als Nederland volgden diezelfde trend.

* januari = referentiepunt

2020 roundup: Travel Insights over Belgische & Nederlandse markt

2. Een vluchtige trip of een lange vakantie?

In België gaven de reizigers de voorkeur aan een iets langere reis tijdens de eerste Corona lockdown. In Nederland is deze piek minder uitgesproken. Tijdens de tweede helft van het jaar kozen zowel Belgen als Nederlanders voor kortere vakanties, ze boekten slechts 1 of 2 opeenvolgende overnachtingen in dezelfde accommodatie. Opvallend: De gunstige reissituatie tijdens de zomer (vorige grafiek) had geen invloed op de gemiddelde verblijfsduur. Zowel in België als in Nederland zien we in 2020 dezelfde trend van korte trips.

2020 roundup: Travel Insights over Belgische & Nederlandse markt

3. Het kostenplaatje?

De piek tijdens de eerste lockdown buiten beschouwing gelaten, hebben de Belgische noch de Nederlandse accommodatie-eigenaren hun prijzen verhoogd of verlaagd. In de tweede helft van het jaar zien we een stabiele curve en prijzen die overeenkomen met de "normale" gemiddelden van begin 2020.

2020 roundup: Travel Insights over Belgische & Nederlandse markt

4. Last minute of early bird?

Tijdens de eerste golf, toen het coronavirus hoogtij vierde, werden in België vooral verblijven geboekt voor de herfst van 2020. De Belgen waren er niet gerust in dat het al in de zomer veilig zou zijn om te reizen. Tijdens de zomermaanden besluiten meer mensen, dankzij een positief reisklimaat, om toch een last-minute vakantie te boeken. Vandaar de kortere tijd tussen het tijdstip van reserveren en de aankomstdatum. In Nederland waren de reizigers optimistischer en legden ze hun zomertrip al vast tijdens de eerste golf.

2020 roundup: Travel Insights over Belgische & Nederlandse markt

Last-minutereizen (niet vroeger dan 30 dagen voor aankomst geboekt) nemen toe in de zomer en blijven populair in de herfst, als gevolg van de tweede coronagolf. Aan het eind van het jaar zien we de curve opnieuw stijgen, wat betekent dat mensen weer langetermijnplannen durven te maken. Hierbij spelen de vaccinatiecampagnes wellicht een rol.

5. Lokaal toerisme: korte hype of blijvende trend?

Zowel Belgen als Nederlanders hebben de voordelen van staycations ontdekt. Hoewel "bestemming: eigen land" tijdens het reisverbod misschien de enige optie was om er even tussenuit te knijpen, lijkt deze nieuwe trend eentje van lange duur te zijn. Het lokale toerisme neemt eind 2020 nog steeds toe. Benieuwd of reizigers in 2021 al voor verre bestemmingen zullen gaan!

2020 roundup: Travel Insights over Belgische & Nederlandse markt

Lees ook

Hoe gebruik je Google Hotel Ads voor jouw hotel of B&B?

Ontdek de kracht van betalingen met Virtual Credit Cards in je hotel of B&B

Vereenvoudig je prijszetting en distributie met een AI-gestuurde Channel Manager